idea

idea
kritik ku

Sunday, May 11, 2008

Hana is going to Matrix

"Hai!" laungan bila kita bertemu dan "bye" sering digunakan bila kita berpisah. Perpisahan. Banyak yang boleh diperkatakan dalam konsep perpisahan. Berpisah dalam hubungan, berpisah kerana terpaksa pergi ke tempat yang jauh, dan juga berpisah nyawa. Apa yang aku ingin tulis sama sekali tidak ada kaitan dengan senarai di atas. Ia mungkin lebih komplex sikit untuk dijelaskan.

Sesungguhnya kehidupan tidak boleh lepas dengan babak perpisahan. Ia sememangnya sering disinonimkan dengan rasa Sedih. tapi pernahkan kita berpisah tanpa rasa sedih? Pernahkah kita berpisah tanpa rasa ragu2? dan pernahkah kita berpisah dan apa yang kita rasa hanyalah ketenangan?

Hidup ini panjang. Setiap apa yang terjadi sememangnya ada sebab musabab yang tertentu. Namun janganlah kita cuba untuk mengubahnya agar ia sentiasa menyebelahi kita, dan akibatnya tiada apa yang kita dapat di penghujungnya. Setiap cerita sudahpun ditulis, dan kita hanya perlu memainkan watak sahaja. Bak kata orang putih, "we just go with the flow". Redha lah apa sahaja yang berlaku kerana mugkin itu adalah masa depan yang bakal membawa kebahagiaan dalam hidup setiap individu. Apa salahnya menunggu? Biar dia teruskan apa yang harus diteruskan, dan biar kita jalan di jalan yang berbeza. Namun aku tahu, apapun yang akan berlaku, hati kami tetap satu.

No comments: