Powered By Blogger

idea

idea
kritik ku

Monday, May 12, 2008

Ezzat!! kenapa B.M?? why not in English?

hehey.. salam.. Mungkin kamu yang masuk ke blog saya mula berasa janggal kerana mendapati saya menulis nukilan saya dalam bahasa melayu. Tidak mengapa. Mungkin anda menyangka bahawa bahasa Inggeris saya tidak begitu hebat. Mungkin juga anda akan menyangka saya seorang yang jiwang. Mungkin benar, mungkin juga tidak. Tapi apa yang pasti, saya selesa menulis dalam bahasa kebangsaan kita. Saya akan menjadi lebih ekspressif dalam bahasa melayu. I may not very good in english, but i do can write in english. It just that i'm better using my super duper words in B.M.

Bahasa Melayu merupakan bahasa yang sangat indah puitisnya. Setiap sebutan yang diberikan memudahkan kita untuk bertutur dalam bahasa lain dengan mudah kerana lidah kita telahpun dilatih untuk memudahkan penyebutan. Kita sebagai bangsa Melayu lah yang harus membanggakan bahasa kebangsaan kita ini. Namun ada sesetengah kita yang berfikiran cetek dan merasakan jika bertutur dalam bahasa melayu merupakan satu tamadun yang mundur. Kenapa harus kita berfikiran sebegitu? Jika kita boleh Mat Saleh boleh berkarya dengan menggunakan bahasa berbunga-bunga dalam bahasa Inggeris, kenapa kita (orang Melayu sendiri) dihina serta dipandang rendah jika berkarya dalam bahasa Melayu? Yang lebih menyedihkan, mereka yang memandang rendah itu juga berbangsa Melayu. Ini adalah tidak adil sama sekali.

Mat Saleh berkarya dalam bahasa Inggeris kerana itu adalah bahasa mereka dan itu sahaja bahasa mereka tahu. Kita?? Renungkanlah wahai kalian. Saya bukan hendak menghalang anda menulis atau mempelajari bahasa lain, kerana itu merupakan satu amalan mulia. Tapi janganlah kita lupa serta merasakan bahasa melayu kita merupakan bahasa yang janggal. Berasa banggalah dengan berbahasa Melayu. Saya mungkin seorang yang jiwang dan tidak hebat berbahasa Inggeris. Saya tidak kisah dilabelkan sebegitu, kerana saya bangga. Walau apa pun, biar saya sahaja yang tahu apa sebenarnya diri saya. Mereka tidak akan dapat menjatuhkan aku kerana minda aku tak bisa dijajah lagi.

2 comments:

Ammar Lutfi said...

bisa bahasa kebangsaan kita ek? i didn't know that...kamus dewan please?

Aoki said...

wahh.bgos bgos.teruskan.